Navigatie de voorplecht Dankbaar Uitgelogd
Huishoudelijk
5 oktober 2005 |
Woensdag, 23 November 2005
Fransje Bauer fietste nu al zo’n uur of drie door het Brabantse land. Hij was weer eens door Vieze Theo van het woonwagenkamp gestuurd, omdat hij aan het zingen was. Terwijl hij driftig doortrapte, was Fransje Bauer uit volle borst aan het zingen. Hier stoorde niemand zich aan hem. Ja, een paar koeien waren op de vlucht geslagen en overal waar hij kwam, zochten vogels, kikkers en zelfs insecten een veilig heenkomen, maar dergelijke beesten weten maar heel zelden een goed gezongen lied op waarde te schatten. En dat Vieze Theo een hekel aan alle muziek behalve aan die van Dolly Parton had, dat wist Fransje Bauer ook wel. Wat hem wel oprechte pijn deed was dat zijn ouders en zelfs Mariska hem hadden gezegd dat hij niet kon zingen. "Je klinkt als een huilende baby", had zijn vader gezegd, "en niemand houdt van huilende baby’s." Inmiddels bevond Fransje Bauer zich midden in het zonderling verlaten oord dat bekend staat als de Peel. Zo ver van Fijnaart vandaan was hij nog nooit geweest. Hij had zo ongeveer alle nummers van Koos Alberts erdoorheen gejaagd en stond op het punt aan het oeuvre van Julio Iglesias te beginnen, toen hij ineens op een driesprong bleek aanbeland. Fransje Bauer zette zijn fietsje stil. "Ik moet goed onthouden", dacht Fransje bij zichzelf, "welke kant ik opga. Als ik nu naar links ga, moet ik straks naar rechts en als ik nu naar rechts ga, moet ik op de terugweg naar links." Fransje Bauer keek naar rechts. Grasland strekte zich voor hem uit. "Dag Fransje", klonk een donkere stem. "Whaa", zei Fransje en keek om. Daar stond een volledig in het zwart geklede man. Hij had een hoge hoed op en een lapje voor zijn linkeroog. Of nee, het was het rechteroog, maar het was wel links voor Fransje. "Whaa", zei hij nogmaals, terwijl hij aanstalten maakte zijn fietsje om te draaien. "Vrees niet", zei de man. "Ik mag niet met vreemden praten", zei Fransje Bauer. "Maar ik weet toch hoe je heet, Fransje, hoe kan ik dan een vreemde zijn?" Daar had de man een goed punt. "Daar heeft u een goed punt", zei Fransje Bauer, "maar wie bent u dan?" "Hallo Kiet Moen", zei Fransje Bauer. "Hallo Fransje Bauer", zei Keith Moon. "Jij wilt mooi kunnen zingen hè." "Maar niemand vindt dat je mooi kan zingen, is het niet?" "Ja, meneer. Zo is het precies." "En dat doet je pijn, is het niet?" "Heel veel pijn, meneer." "Weet je, Frans. Ik kan je geen nieuwe stem geven, maar wat ik wel kan doen is ervoor zorgen dat iedereen je mooi vindt zingen." "Echt waar, Frans. Let maar op, als jij straks terugkomt in je woonwagenkamp en je vader is bezig met het nat spuiten van jullie woonwagendak omdat het zo warm is, en jij begint te zingen, dan zal hij de tuinslang uit zijn handen laten vallen en hij zal eerst stilstaan, alsof hij versteend is, maar na een eerste traan die over zijn wang rolt, zal hij in huilen uitbarsten omdat hij nog nooit zoiets moois heeft gehoord." "En Vieze Theo?" "Zelfs Vieze Theo vindt het zo mooi dat hij je nooit meer vraagt om voor straf zijn plasser in je mond te stoppen." "O gelukkig. Want de plasser van Vieze Theo smaakt heel vies. Een beetje naar augurken, en ik hou niet van augurken." "O nee?" "Nee. Het enige dat je hoeft te doen, is diep in te ademen en zo hard mogelijk in dit potje te schreeuwen." Keith Moon hield een heel gewoon glazen potje omhoog. Het was zo’n wekpotje waarin Fransjes moeder zelfgemaakte bramenjam bewaarde. "Mag ik eens zien?", vroeg Fransje. Keith Moon gaf het potje. Z.F.B. stond er op het etiket. "Zzzz, fffff, buh", zei Fransje Bauer, "wat betekent dat?" "Dat betekent dat ik jou zal dienen tijdens je leven", zei Keith Moon, en hij mompelde er nog iets achter aan wat Fransje niet kon verstaan. "Wat?", vroeg Fransje Bauer. "Niks", zei Keith Moon. "Zullen we beginnen?" "Dat is goed", zei Fransje Bauer. Keith Moon draaide het dekseltje van het potje open. "Eerst goed inademen", zei hij, "en dan zo hard en zo lang mogelijk schreeuwen." Fransje Bauer haalde zo diep mogelijk adem. En hij schreeuwde zo hard als hij kon in het potje. Vogels vlogen op, een briesje blies door zijn haren, wolken pakten zich samen voor de zon en één enkele donderslag maakte een einde aan de schreeuw. "Zo", zei Keith Moon terwijl hij het deksel weer op de pot draaide. "Nu vindt iedereen dat je mooi kunt zingen?" "Iedereen?", vroeg Fransje Bauer. "Nou, bijna iedereen. Alleen zij die rechtschapen zijn niet." "Oh, ik vind schapen toch stomme beesten." "Kijk eens aan." Fransje Bauer keek naar de zon die weer achter de wolken vandaan kwam. Hij keek niet te lang natuurlijk, want dat was slecht voor zijn ogen. De rust keerde weder in de Peel. Toen hij zich weer naar Keith Moon wilde toedraaien om hem te bedanken, was deze verdwenen. Er klonk een vreemde lach. Fransje Bauer besloot zich niks van deze eigenaardigheid aan te trekken (hij begreep tenslotte wel vaker iets niet). Op een heel vreemde manier voelde Fransje Bauer zich herboren. Het was geen aangenaam gevoel, maar ook geen vervelend gevoel. Hooguit zo’n gevoel dat je iets mist, maar dat je niet weet wat. Hetzelfde gevoel dat zijn ouders moeten hebben gehad, toen ze hem in het restaurant van de Efteling waren vergeten. Fransje Bauer stapte op zijn fietsje, begon in een rustig tempo te trappen en neuriede ter begeleiding een deuntje dat zich jaren later in ieders oren zou nestelen onder de naam ‘Als Sterren aan de Hemel Staan’.
door Max J. Molovich Dat krijg je ervan. Als je even voor hem hebt, zuigt hij niet alleen ieders leuter leeg, maar ook nog de talenten uit je keel, En daarna de emotie. In Ahoy. Daar waar de rechtschapenen nooit zouden komen dus…
Zo! ZFB: waarvoor staan die letters ook alweer? O ja, de ziel van Frans Bauer. U bent aan een rally bezig, niet te schatten. Het wordt trouwens hoogtijd dat ik hier ook nog eens een verhaal post dat overloopt van de vuigheid. Staat ZFB inderdaad voor “Ziel Frans Bauer”? Wilde ik onmiddellijk weten, is me jandorie weer iemand voor. Ik krijg er wat van. Zie ik een leuke meid in de kroeg staan, voordat ik wat moed ingedronken heb, is een of andere linkmiechiel me weer voor. Ik zal dit verhaal aan m’n moeder laten lezen. Hahaha. Met het risico dat ze er de ballen van snapt natuurlijk. En dat ik Frans Bauer ga waarderen om z’n stem. Of deed ik dat al? Als u uw ziel ook wilt verkopen, heer Lennard, kan ik wellicht wel wat regelen. Zeg maar wat u ervoor hebben wilt. Louter immateriele zaken, natuurlijk. Meneer Moon heeft alleen maar Aardse Roem, Kennis, Talent en Charmes in de aanbieding. En wellicht vergeet ik er nog wat. Het mag waarlijk een wonder heten dat André Hazes zich hier op geen enkel moment heeft mee gemoeid. Ik, van mijn kant, zat bij deze adembenemende roadvertelling constant aan de eventuele kleur van dat fietsje te denken. Ik gokte op roze.
Nou, heer Marnix, daar had u mij bijna goed liggen. Dacht ik dus heel even dat hompiekurken echt iets met uilen te maken had.
Ja, dat is een verdomd leuke theorie over Marcellus Wallace, daar niet van. En hij sluit ook nog eens naadloos aan bij m’n verhaaltje over Fransje Bauer (waarbij wij er ernstig rekening mee houden dat niets toevallig is), maar het was me toch echt te doen om de naam van het fenomeen an sich, dat in veel films voorkomt, waarvan mij echter alleen Ronin en Pulp Fiction te binnen willen schieten. Hitchcock maakte er ook vaak gebruik van, als ik mij goed herinner, van voorwerpen die niet worden uitgelegd, maar alleen dienen als voortstuwer van de plot. De koffertjes in Pulp Fiction en Ronin, de mysterieuze zangvogeltjes in The Birds wellicht.
Ha, nou ik heb het gevonden. Het heet dus een MacGuffin Keith Moon, Keith Moon? Die tegen Jimmy Page zei: ‘That new band of yours is gonna sink like a lead zeppelin’ en zich vervolgens nóg verder het ape(n)lazerus zoop. Die Keith Moon? Dát waren zeker nog eens tijden.
Een beetje ‘My Generation’ als ik het me nog allemaal goed herinner.
als keith moon verantwoordelijk is voor fransje bauer, zou ik wel `ns willen weten wie zich daarboven bezig houdt met jean-marie pfaff. maar dat ben ik dan weer.
Marcellus was anders wel een soulbrother, hoor…
Zo. Ik ga even roken, nu het nog kan. Drie dagen achtereen om vijf uur ‘s ochtends je nest uit en ‘s avonds tegen half acht de voordeur weer opensleutelen gaat een mens niet in de koude kleren zitten, weet u. Plaatjes die alleen gezien worden door mensen die rechtschapen zijn bijvoorbeeld?
Psst… Max. Lees ik toch net dat Chris Whitley afgelopen zondag het tijdige met het eeuwige heeft verwisseld. Zijn Living with the Law was een van mijn eerste cd’s. Eigenlijk zelden naar geluisterd, terwijl het een verdomd goede plaat is.
Hé, ik wist niet dat Freddy professioneel snookerde? Fransje Johnson?
Het wordt pas echt erg als fransje een kerst CD uitbrengt met de grootste ballads van internationale artiesten.
Mag ik meedoen? Met een hartverscheurende versie van Wham’s ‘Laatste Kerstmis’ en het ongelooflijk mooie ‘Oorlog is over’, dat begint met het nú al klassieke ‘Dus dit is dus kerstmis’.
Frans Bauer is geboren in Roosendaal. Vlak over de grens, maar toch, het is een Nederlander. En, niet te vergeten dat nummertje van Slade: ‘Dus dit is het, vrolijk kerstfeest, iedereen die heeft plezier / kijk naar de toekomst, die begint nu net en wel hier.’ Of dat lied dat begint met ‘Borstnoten gloeien in de open haard’. Man, dat niemand daar éérder op gekomen is!
Kunnen daar Borsatokloten van gemaakt worden of ligt het hele lettergreepschema dan aan diggelen?
Het is zóóó verschrikkelijk onrechtvaardig hoe jullie oordelen over het gloedvolle gedachtegoed van een volkszanger. Laat de man toch gelukkig zijn op zijn manier. En dat zo’n lichtgevende Cavia dan tijdens het neerkomen precies op de top wordt gespiest. Wat een heerlijke tijd toch, dat kerstgebeuren.
Heerlijk. Een maand lang niet uitleggen waarom mijn sokken ‘s morgens binnenstebuiten op mijn kleren liggen. Er gaat niets boven een goedgevulde kerstcondoom aan een spijker aan de openhaard gespijkerd. En dan drie op een rij.
kan niet wachten totdat het pasen is
De moeite waard, waarde Gr666ts. ∗ plumpf ∗
En dan nu Nederlands voor beginners: Kijk je wel uit jongen? Met al dat geweld op straat tegenwoordig in dat gevaarlijke Amsterdam? En die straatroven en de hoeren en de junks en die gevaarlijke Marokkanen en taxichauffeurs en het slechte weer en de hondenpoep en windkracht 8 vannacht en hagel en ijzel en trek je niet je snikkel in het park uit je broek want je hebt zo een liesbreuk, jongen. En je vader vroeg of je wel genoeg vitaminen had genomen de laatste tijd. Nou is je vader nooit zo zorgzaam, hoewel hij wel minder slaat en drinkt de laatste tijd maar kun je nagaan hoe hij bezorgd hij dan is als hij over vitamines begint, jongen. En doe je wel een condoom om?
Julia Roberts. Dat is pas een hoer!
Heren, heren, nou toch, zo spreekt men niet over dames. Laat ze maar lullen mx, leuk stukje hoor. Al moet ik Erwin ook wel een beetje gelijk geven.
Valt hier nog wat te….. Vanochtend hoorde ik ergens de bliksem inslaan. Verschrikkelijk hè, dat die dingen nog gebeuren. Anno nu.
Ik zal het u erger vertellen Max J. Molovich. Het blíjft maar waaien vandaag de dag. Dat de regering daar niets aan doet. Het is een schande.
En dan die sneeuw. Dat kunnen ze ergens anders vast veel beter gebruiken.
Volgens mij is het de schuld van de buitenlanders. Hééé! Is dat niet die van Roze die daar op handen en knietjes amechtig in ontvangst ligt te nemen?
12.00 Nieuwe Grrrits.
Eén van de weinige zekerheden in het leven. Grrrits op vrijdag. Dan eerst de reclame. De blokken rondom Grrrits zijn duurder dan die bij menig voetbalinterland.
Paalsma! Ontvang thans borsten! Dat is een tijd geleden!
het slijk der aarde |
Holle retoriek
"Aarsema, dan komen de tachtigerjaren puberale streeptinten van de
eerste kabeltv binnen op mijn kolkende oogbollen als de tube mayonaise
leeggeknepen in in een onderzoekende puberkringspier . Vage opgedroogde
veegklodderstrepen op de dikke zware afstandsbediening die het allang
niet meer doet. Bolle schermen versterken de aplastische rondingen.
Antennes nog met coax en zaad in een sok, geurend naar kamille gemengd
met nat speculaas.
Jong zijn is zo mooi…"
"Zit je achter het meest nieuwe en hipste technologische apparaat van deze eeuw, kom je op een stukje internet over columns schrijven. En dat is nu exact wat ik zocht! Soms zoek je iets, en kan je het niet vinden. Maar nu wel! Ik zoek iets om mijn Nederlandse woordenschat in te verwerken. En dan zoek je, en zoek je, en dan VIND je!
"Daarom is bicat een lichtje, een vuurtoren voor de verloren lopende dolenden.
"Schuimbekkend van woede las ik de met een danige onverschilligheid
geschreven colums betreffend de holocaust en Auschwitz. De flarden teksten
vol schrijffouten en loze beweringen, getuigen van weinig historisch besef
maar vooral een respectloze attitude jegens miljoenen slachtoffers. Vandaar
mijn bijdrage met het verzoek de richtlijnen als opgesteld in de bijlage te
respecteren en in acht te nemen.
"Diep geroerd, met geknepen stembanden, omvloerste oogleden, brandend maagzuur en kloppende roede (het is tenslotte 5
december) mocht ik uw fraaie stuk proza over mijn getroebleerde netvlies laten glijden...
De woorden vertalen zich moeiteloos in zielsetsende beelden.
Dank!"
"Geachte heer,
"Schitterend verwoord dat artikel over Clarence. Liep jaren met een missie, aan de voetballiefhebbers (niet de kenners) proberen uit te leggen dat Abe en Piet beter zijn dan het orakel uit betondorp. Was onbegonnen werk. Het klootjesvolk adoreert Ellen van Langen, Geesink en Rieu, en vinden mevrouw Blankers, Ruska en Roby lakatos maar niks, ze weten waarschijnlijk niet eens wie het zijn. Toen Keizer stopte heb ik jaren niet meer gekeken. Toen zag ik die Fin en een paar jaren later een Surinamer met een Nederlands paspoort (Had die Fin er ook maar een gehad). Ja en dan begint het heilige vuur weer te branden. Deze twee zijn tactisch en technisch het beste wat er op Nederlandse velden heeft rondgelopen (wat ik in mijn leven heb gezien). Keizer had niks met voetbal te maken, dat was ballet,kunst, en soms als het niet belangrijk was helemaal niks .En Abe ken ik van wat beelden, maar als je naar de verhalen over hem luistert hoef je de verteller maar in de ogen te kijken en herken je meteen de kenners uit die tijd."
"pedante snikkels, komen kut te kort. Webloggen is niet voor mietjes maar ook niet voor stoere geile binken, webloggen is namelijk een fenomeen, een spookbeeld voor blinden die zich vergapen aan de wijde wereld van het internet om zichzelf te ontmoeten, een monologue interieur te voeren en dan de echo terughoren, het internet dat een wonder is wat een dom irrationeel fenomeen is. Echt iets voor pedante snikkels en kale kutten die niet neuken maar wel in elkaars nek willen hijgen en tijd teveel hebben. Ik zou er helemaal niet aan beginnen en beroemd en rijk ben ik al, zegt het liefje. Ik heb de grootste en zij heeft de lekkerste en we verdoen de tijd liever in elkaar verstrengeld dan te vergooien op zo’n vervuilde weblogmarkt. Mot je alweer email beantwoorden enzo, in je vrije tijd, be je gek. Opzoute, stik dur maar in, Goossens, kijk maar uit dat ze niet vreemdgaan terwijl jij al die poen verdient, sneue wolf, ouwe rukker, voordat je het in de gaten hebt sta je een verschrikkelijk stinkend goedje op je scrotum te smeren terwijl je staat te huilen omdat je zo belazerd bent terwijl je het alleen maar goed bedoeld, voor ons allebei schatje, weetje, heerlijk met vakantie strax, saampjes, maar vanavond moet ik werken snappie, centjes verdienen mot pappie, kijk niet zo beteuterd, je wilt helemal niet naar de Lidl, je wilt daar nooit gezien worden zei je, nou dan. Nou tot strax dan, he ?"
"Bicat.net, dat is toch die achterlijke webstek voor rukkende, boerende en altijd bezopen kerels? Dat zielige pathetische zooitje ongeregeldheden dat uitgebraakte hersenkwak probeert te verkopen als prozadrek? Natte winden, dikke drollen, kleverige onduidelijkheden? Slurptrekkende draaigorgels, voorhuidjogging avant la lettre en berensgrote buikglijers?" (Jeremias Schubbenrug, in Nova, 4 oktober 2005) Reageerziekte
"Op een vrolijke dag toen ik aan mijn, voor al 11 jaar, allerbeste vriendin de liefde heb verklaard en binnen luttele seconden de meest euforische gevoelens door mijn ziel heen flitsten typte een verslag van school begon k te typen en dit kwam tevoorschijn op het samengeperste hoopje uitwerpselen wat ik beschouw als mijn laptop, want zoals velen het niet slecht zou doen als zij dit beseften is bezit enkel een illusie.
"Ik had het allemaal al wel eens meegemaakt en niets was mij te dol geweest: eonisme, vice anglais, flaggelatie, ja zelfs koprofagie. Ik was dan ook met graagte ingegaan op de omineus-priapische woorden en lubrieke blikken die "Ellen" tijdens ons gezamelijk consumeren eerder die avond op mij had gericht. Toen we, media nox, eenmaal in haar slaapkamer waren aangekomen, gaf zij steeds minder blijk van doorgaans aan haar toegeschreven mesquinerie. Integendeel,loodzwaar en onvermijdelijk hing het veile sneukelen in de lucht. Binnen no time was de vloer dan ook bezaaid met exuvieën en toonde zij mij haar zinnenprikkelende Junonische leest. Na intiem pidjetten en enige orogenitale schermutselingen (waarbij brod noch javelijn werd ontzien),sloegen wij serieus aan het procreëren. Cunnus en Curacaoënaar leken
welhaast voor elkaar geschapen. Hoewel haar defloratie al enige tijd terug had plaatsgevonden, pandoerden wij als nooit tevoren, daarmee verschillende tenesmen bewerkstelligend. Het is maar goed dat haar echtgenoot van deze sluikmin nooit wat heeft gemerkt..."
"Schrijf eens over vrouwen en hun plek of plaats in de allesverterende zakenoorlogen.
Want als er stereotype mannen met diep verborgen schaamtegevoelens over hun potentie problemen en erectiestoornis (taboe naturlijk) dan is dat manifest in hun 'vlucht vooruit' in de freudiaanse wapencultuur. Elke geweerloop, elke zwaardere tank is een gestileerd erectiel apparaat vol dodelijke munitie opgepomnt met miljoenen kogels in een spurt naar het doel wat als lustsymboliek een 'lilith' in een duizelige extase zou moeten brengen want zo 'is de kracht van het leger'. Stoere mannen die eerst de vrouwen opgeilen, dan met hun duwtje in de rug erop los gaan om 'de vijand te onthoofden'. Ik als watje moet altijd vreselijk lachen om die serieuze gezichten die de mannen politici en militairen bij hun gepiep, gezeur en gezeik en hun broodnodige verklaringen trekken.
"Is er iemand in de zaal die nog wil doneren aan een zielige arme homosexueuele neger met een onbeschrijflijke ziekte zwaargelovig te dom om te leren of te schijten die bovendien een oog mist en denkt dat de duivel soep in een blik stopt want hoe komt het er anders in en tegelijkertijd vreselijk gebukt gaat onder de laatste Tsunami of de vrees daarvoor want zijn geitenoog gaf vanmorgen onheil aan? Of anderszins zijn hypocriete tot op het bot zwarte geweten schoon wil kopen voor een luchtig schijntje of nóg liever zichzelf onsterfelijk wil maken over het lijk van een ander? Nee? Eénmaal? Andermaal? OK, dan ben ik ook pleite en met Marnix mee naar dat gruwelijk dure restaurant. Bovendien is het al na zessen en sta ik in de baas z'n tijd de wereld te redden en zo heb de cao dat nooit bedoeld. Howdoe en de mazzel. "
"De liefde is groots, ze breekt zonder haar gebit te gebruiken door elke granieten kop heen, verzwakt de wil en maakt elke stoere kerel tot een week omhulsel, een schaduw van zichzelf, een brabbelend luierkind, elke vent verandert van binnenuit en geweldloos door haar rijke zegeningen. Je krijgt een rijpe korstkaas als huid en een hart van vloeibaar goud. Verpletterend is ze en zij, de liefde, de warme zomerse, niet de winterharde en verbitterde tak dus, zit nog steeds vol met geheimen waar niemand de sleutel van kan vinden. Mysterieus is ze, als de ondergrondse geheimzinnige dictatuur van wereldwijde, alomvattende bekabeling waarlangs dagelijks kilometers gecodeerde data tussen de continenten flitsen. De liefde is een tectonishe plaat die schuurt en krast en gangen boort voor lavastromen van vleselijkheid en voedzame sappen die op geen enkele dieet mag ontbreken. Daarom is ze schaars.
Tot slot..we heben allemaal een gat van onderen, onthou dat. "
"Thanks!
Voor de eerlijke en ijskoude bieren vooraf om de ergste dorst te lessen na een lange en vermoeiende reis. En de Champage daarna in gelukkig niet van die zuinige hoeveelheden maar gewoon ruim bemeten pullen.
Dank ook voor de wonderschone oester die in zijn natuurlijke habitat beschermd en koel lag te wezen toegedekt met een warme dekentje bosui-liefde en een tikje Tabasco-ondeugd onder die deken.
Dank voor de kleinste en schattigste St. Jacobsoesters die ik proefde in Balsamicostroop. Eerbied voor de kort aangebrade en met ontbijtkoek gestoofde kwartel. Ik proefde een tint Orange Marmalade hoewel je zei dat het er niet in zat. Ik hou het erop dat de chefkok zijn geheimen heeft en, hoe hooggeëerd zijn publiek ook mag zijn, ál zijn details zullen ze nooit te horen krijgen.
Met liefde deed ik mijn sommeliertaken en het ‘kut-sommelier’ omdat ik de glazen niet tot de nok vulde, neem ik op de koop toe.
Onder de indruk was ik van je tzatziki met shrimp en rode grapefruit. Zoet en zuur zoals Bitter & Sweet zoals het leven zelf zoals harmonie zo mooi kan zijn.
Ook onder de indruk was ik van je zeewolf met tomatenchutney. Een rode knipoog op een licht in de boter aangezet visje zoals de boter bij de vis behoort te zijn.
Je bewees jezelf door met het produkt mee te koken en de zeeduivel vochtig te houden en over te laten lopen in het bedje van zuurkool omrand door koele en volle crême fraiche en slechts gestopt door mosterd. Het zal mijn gebrek aan woordenschat zijn geweest deze poëtische beleving van samenstelling aan mijn disgenoot heer Visser uit te leggen, aan de wijn waarin het beestje zwom heeft het niet gelegen.
Emotioneel werd ik bij het aangezicht van mijn vrouw in jouw open keuken, verliefd op de chefkok die zijn konijntje aan de haak had geslagen. Uit het konijnengezin weggetrokken, de zuigelingen achtergelaten en deskundig ontdaan van fluffy flaporen en prachtig gevild en daarna één minuutje aangebraden in de volle boter. Ach, je zei het nog, ‘nog even in de oven en gekeken hoe lang’ in antwoord op de vraag hóe lang dan, zoals Sebastiaan Bach ook vindt dat de piano zichzelf speelt. U zij geprezen met bijzondere gaven, maar het zal mijn eenvoudige ziel zijn die het zo ziet.
De ingekookte fond een tikje gezoet nog niet eens meegerekend evenals de witte bonen-truffelpuree en rode kool met vijgen die in een restaurant van naam de kaart had kunnen aanvoeren.
Jammer dat je er niet bij was met de kaas. Het zal de tol van de roem zijn geweest of de spanning van het koken op zulk een hoog nivo. Het siert de man die ook gewoon maar een mens van Vleesch & Bloed is gebleven. Het was uit de kunst hoe wij genoten van een walnoot uit Frankrijk gekraakt op de wals van braakgeluiden die wij van boven hoorden komen. Waarschijnlijk was je druk doende in de homard-naire.
Het dessert ben ik kwijt evenals het betoog dat ik hield, maar dat was ik toen al kwijt. Het betoog hou je van mij tegoed. Ik zal het je vertellen als ik de liefde verklaar aan mijn vrouw zoals jij gisteren de keuken in het algemeen en ons in het bijzonder de liefde verklaarde. "
"Ach, heer bicat, nu we het over eten en drinken hebben. Ik kan u te allen tijde aanraden, maar toch vooral in de herfst, van de ganzenlever te proeven. Zoekt u daarbij een zo eenvoudig mogelijk bewerkte ganzenlever, dus geen paté, niets met geconfijte uien of anderszins toevoegingen.
U wilt ganzenlever proeven die met de hand is schoongemaakt door een oud boerenvrouwtje die hooguit peper, zout en wat cognac toevoegde en daarna op 70 graden in de oven met de deur op een kier de lever zachtjes liet warm worden. Niet smelten, want dan scheidt het vet van de lever en bent u uw produkt kwijt. Nee, u wilt de lever verwarmen zodat lever, peprer, zout en cognac een geheel gaan vormen. Dat wat u wilt proeven is de waarheid en niets anders dan de waarheid.
Slaat u overigens wel in grote hoeveelheden in, niets zo erg als aan het einde te moeten constateren dat u nog wel wat had gelust. Nee, met veel dingen is het zo dat we nèt even meer moeten eten dan ons lief is. Nèt dat decadente punt van overdaad aantikken.
Schenkt u daarbij een Gewürztraminer en bij voorkeur hoe ouder hoe beter en liever nog een Grand Cru dan een gewone. Maar als u dan toch uit wilt pakken dan komt u niet heen om de Tokay Pinot Gris.
"Of die klassieke Suske & Wiske (het was nummer 78 als ik het goed heb): De Kakkende Kakkerlakken, die aflevering waarin Tante Sidonia in haar keuken te maken heeft met een steeds groter wordende populatie kakkerlakken, die voortdurend alles onderschijten, niet in de laatste plaats de biefstuk met friet die Tante speciaal voor Lambik had gebakken, tot grote woede van onze favoriete zeshaarder, die gelijk een spuitbus pakt en erop los begint te spuiten, dit tot groot enthousiasme van zowel Suske als Wiske, die duchtig beginnen mee te spuiten (we hebben het hier duidelijk over de periode waarin Suske en Wiske nog net zo milieubewust waren als George W. Bush die zijn privejet vanuit Kyoto liet terugvliegen naar zijn range in Texas omdat ie z'n favoriete cowboy-hoed was vergeten), maar in de spuitbus van Lambik blijkt een goedje te zitten dat er voor zorgt dat de kakkerlakken de volgende dag het formaat van een jong paard hebben (professor Barabas had een lege spuitbus gebruikt om zijn nieuwe groei-middel te testen en vergeetachtig als hij was, had hij het bij Tanta Sidonia laten liggen, puur uit teleustelling, want ook na gebruik van het groeimiddel had Tante Sidonia de professor uitgelachen toen hij zijn broek naar beneden deed), afijn, nu de kakkerlakken gegroeid zijn, schijten ze nog harder met als gevolg dat tante Sidonia, Lambik, Suske en Wiske hun huis worden uitgescheten, waarna ze Jerommeke erbij halen, wiens enige bijdrage een ENORME scheet is, gelukkig komt professor Barabas eraan met een grote smile op z'n mombakkes en een nog grotere bobbel in de broek die, zo zal even later blijken, amper in staat is de steeds groter wordende penis van Barabas te verhullen met als gevolg dat Tante Sidonia, gek van geilheid, zich op professor Barabas stort die vrijwel onmiddellijk klaarkomt en bovenop een van de reuzekakkerlakken kwakt die dan weer vrijwel onmiddelijk in elkaar krimpt en in het niets oplost, waarna ook Lambik en Suske en Jerommeke hun apparaat bewerken met het groeimiddel, zodat ze de volgende dag, onder de stimulerende leiding van Tante Sidonia en Wiske, de kakkerlakken dood masturberen. Knipoog Wiske. Einde."
"De vergelijking ‘vleesetend’ en ‘vrouw’ is een natte wensdroom. Het is veelbetekende symboliek dat er aan vegetarische mutaties man/vrouw/ hermafrodiet wordt gewerkt door de wetenschappelijke elite. Weten zij soms meer? Staat ons Armageddon te wachten ? De finale segregratie, het schisma van de sexen en de ondergang van hun zondige sexueel verkeer als geheime wapen om de wereldbevolking eindelijk zonder oorlogen te kunnen reguleren ? Reincarneren in een plantaardig bestaan in een potje aarde van robotformaties die miljoenen grijze racks van vruchtdragende en geurige planten produceren onder uiterst secure en berekende condities , zonder vrij zon of maanlicht, zonder zicht of gehoor, zonder tastzin, zonder geluid van wind en zee." Zelfbeschouwing
"Een man van middelbare leeftijd, beet je te dik, beetje te morsig. Baardje of sik wellicht. En witte schilfertjes sieren zijn gelaat. Hij rookt en hij drinkt, maar in tegenstelling tot wat hij ons graag wil doen geloven, niet teveel. Hij is een ambtenaar, schaaltje 9. verder een liefhebbende vader die zijn frustratie over het uitblijvende en waarschijnlijk nooit meer komende grootse leven heeft verruild voor een soort van komisch cynisme. Hij neemt het niemand kwalijk behalve misschien soms zichzelf, maar dan alleen na een Westmalle Tripel te veel. Hartstochtelijk supporter van NAC of een andere club ten zuiden van de grote rivieren, want dat hij een Brabander is moet haast wel. Zo stel ik mij Kiers voor, maar wellicht is het wel gewoon die homofiele Indo die bij Serudang de lege borden ophaalt..who knows.."
"Het is vast een meteroloog, een weermenneke met een gesmoorde sexualiteit, eentje met een enorm taboe. Een vrijgezelle biologieleraar met verlatingsangst kan ook. Zo'n eenzaam type die nog steeds bij zijn moeder woont en al jaren lesgeeft in het basisonderwijs. Zo'n anonieme 13 inhetdozijnman die spaarzaam leeft, de piepers schilt en de afwas doet, zo eentje die op de middagwandeling met het hondje van moeders vanachter de krant bij een speeltuin of in het park naar stoeiende of voetballende jochies kijkt en de pijn verzwijgt. Een masochist die het taboe koestert.
"Ach ja, leuk, schrijvers. |